OBLAST/ Na počátku druhého lednového týdne se naplno ohlásila paní zima. Od pátku 8. ledna začalo sněžit na území celé
České republiky. Přívaly sněhu, které postupně přerostly ve sněhovou kalamitu, se nevyhnuly ani Pardubickému kraji, ve
kterém došlo dokonce kvůli hrozbě pádu stromů k uzavření několika silnic. Silničáři, železničáři, hasiči i pracovníci v
technických službách mají za sebou řadu perných dní.
"Byli jsme připraveni,"
říkají železničáři
"Díky včasnému avízu meteorologů řešily složitou situaci všechny složky zajišťující provoz na železnici již v předstihu
nasazením pracovníku pro uklízení sněhu z výhybek, nástupišť i přístupových cest," říká Michal Štěpán, ředitel Krajského
centra osobní dopravy Českých drah v Pardubicích. Několik dělníků ze Správy železniční dopravní cesty i další zaměstnanci
Českých drah, kteří byli ve službě, zajišťovali sjízdnost také na místní trati Choceň - Litomyšl. Od pátku 8. ledna probíhal
posyp jednotlivých nástupišť a přístupových cest." V pátek docházelo ke zpoždění spíše u dálkových spojů, na trati Choceň
Litomyšl k němu docházelo minimálně," popisuje situaci první kalamitní den Michal Štěpán. Víkendový příval sněhu na začátku
následujícího týdne způsobil v dopravě značné problémy. Přestupní vazby se pro cestující v Chocni sice ve většině případů
podařilo dodržet, nicméně některým až hodinovým zpožděním nebylo možné zabránit. Vzhledem k silnému zasněžení odstavných kolejí
v Chocni, Vysokém Mýtě i Litomyšli jezdily všechny vlaky na trati 018 řazené bez přípojného vozu. "Důležité je, že ke zpoždění
regionálních vlaků již prakticky nedochází," uvedl ve středu 13. ledna Michal Štěpán. Podle možností začaly České dráhy s
odstraňováním sněhových bariér v místech, kde bránil pohodlnému přístupu cestujících na nástupiště a k čekárnám.