CHOCEŇ - LITOMYŠL/ Osobní doprava na lokální trati mezi Chocní a Litomyšlí by měla na jaře příštího roku
doznat významné změny. Sice se nezrychlí, zato bude cestování mnohem pohodlnější. Provoz tu zahájí dvoučlánkové
jednotky s názvem Regionova.
Nové vlaky, které od poloviny roku 2006 vyrábí šumperská společnost Pars Nova, již
v našem kraji jezdí na tratích mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem a mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou. "Zkušenosti
Českých drah s těmito vlaky jsou velmi dobré a chválí si je i cestující. Oproti starým motorovým soupravám mají
místo koženkou potažených sedaček bez opěradel pohodlná sedadla s opěrkami, moderní interiér s akustickým i světelným
informačním systémem (hlášení zastávek, mimořádností, apod.) i kvalitní hygienické zařízení. Konstrukce umožňuje
standardně nízkopodlažní nástup a pohodlnou přepravu cestujících, ale například i dětských kočárků, invalidních
vozíků či jízdních kol, pro která jsou ve voze závěsy a pro cestujícího sklopné sedačky. Díky řídícímu vozu
není již nezbytné objíždění soupravy v obratných stanicích, což výrazně zvyšuje efektivitu provozu a celkovou
operabilitu soupravy," říká zástupce ředitele odboru osobní dopravy Českých drah v Pardubicích Michal Štěpán.
"Na přelomu roku by v pořadí pátý vůz v našem kraji měl začít jezdit na trati mezi Českou Třebovou a Letovicemi.
První vozidlo vyrobené po Novém roce, které bude přiděleno pro regionální dopravu v Pardubickém kraji, bude
určené pro trať Choceň - Vysoké Mýto, respektive Litomyšl," sděluje Michal Štěpán plány Českých drah, jež jsou
domluveny s Pardubickým krajem, Vzhledem k méně frekventované osobní dopravě mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí
se nasazení Regionovy v tomto úseku teprve zvažuje.
České dráhy budou postupně vozový park na lokálních tratích modernizovat i nadále. Avšak kvůli omezené rychlosti
trati a průměrnému počtu cestujících na trati Choceň - Litomyšl nelze očekávat, že tu budou jezdit zahraniční vlaky
dosahující rychlosti 120 km/h, které pojmou 120 až 200 sedících pasažérů. Rozhodující je cena. Zatímco Regionova
stojí 23 milionů korun, západoevropské moderní vlakové soupravy jsou několikanásobně dražší.