Vlečky na trati Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl
vlečka Vysoké Mýto pivovar - ZZN zruš.
Základní údaje o vlečce
délka: 0,56 km
provoz: 195? - 2000
stav: zrušená
napojení k lokálce v: 8,4 km
vzdálenost od stanice: výhybka vlečky byla od zhlaví vysokomýtské stanice vzdálena 0,61 km a od budovy nádraží pak 0,65 km
společnost působící na vlečce: ZZN
|
|
Současnost a stav vlečky
Vlečka odbočovala z trati v 8,4 km mezi vysokomýtským nádražím (7,8 km) a zastávkou (8,6 km). Ve směru od nádraží odbočovala
vlečka úvratí napravo. Výhybka byla vzdálena od vysokomýtské zastávky necelých dvě sta metrů. Vlečková kolej vedla podél traťové
koleje a až cca po 150 m naproti rohu areálu pivovaru (tehdejší konec Jiráskovy ulice) více odbočovala a stoupala směrem k bráně
do areálu. Do zrušení vlečky přetínala trať Jiráskovu ulici a dělila ji na dvě neprůjezdné části. Pro pěší vedla z pivovarské cesty
stezka a pomocí malého přejezdu přetínala trať. Po 200 metrech vlečkové koleje se tak nacházela brána do areálu s klasickými dvěmi
modrobílými tabulemi - zákazy posunu. Dalších 120 m vedla vlečková kolej podél hranice areálu, poté procházela budovou (40 m).
Průjezd budovy byl opatřen dřevěnými vraty taktéž se dvěmi natřenými modrobílými značkami. Po výjezdu z budovy byla po levé straně
následujících 35 m část nižší část budovy, sloužící k přístupu k vagónům pomocí jezdících dvoudílných vrat. Na konci této budovy
se kolej rozdělovala na dvě. Přímá kolej končila po 100 m, odbočná končila po 150 m téměř na úplné hranici areálu. Odbočná kolej
vedla nalevo k později vystavěné 40 m dlouhé pomocné hale pro nakládku. Za ní byly opět koleje propojeny dvěmi výhybkami. Na konci
přímé koleje byla koncovka s lucernou. Odbočná kolej vedla trochu pod okolním terénem o již zmíněných 50 m dále. Na výhybkách byly
staré kulaté terče s bílou šipkou na jedné straně a čárou na druhé. V areálu pivovaru byly použity ocelové pražce, v průjezdu
budovou pivovaru a mezi areálem a lokálkou dřevěné.
Vlečka byla snesena v roce 2000, nebyla žádná další vize jejího využití a ustoupila realizaci propojení Jiráskovy ulice. Na demontáži
se podílela souprava podbíječky s pracovním vozem a MUV. Koleje byly snášeny od konce a aby se tam kolejová technika vůbec dostala
musely se pořezat nejdříve dřeviny, které rostly i mezi pražci a bránily průjezdu. Po několika letech, ale bohužel zároveň naposled
vlečkou něco projelo. Jako poslední s menším časovým odstupem byla snesena výhybka vlečky s lokálkou. Po zarovnání terénu a protažení
silniční komunikace zmizely poslední stopy po této vlečce.

Pohled na pivovar s železniční tratí v popředí v roce 1901.
Historie
Podle názvu vlečky by se leckdo mohl mylně domnívat, že sloužila k vývozu piva či dovozu surovin pro jeho výrobu. Nemohlo tomu tak být,
neboť byla vystavěna až po jeho zrušení. Vždy však byla s budovou pivovaru úzce spjatá a tak jí nikdo jinak než „vlečka do pivovaru“ nenazval.
Přestože nebyla vlečka pivovarnickou, při výstavbě pivovaru v roce 1898 se díky blízkosti trati zamýšlelo o jeho možném napojení
vlečkou k lokálce. Během dvou světových válek ale došlo ke značnému omezení výroby piva, dále pak z důvodu nemalé konkurence v okolí se
pivovar tímto utlumováním nedostal do takového rozmachu, kdy by pro jeho provoz byla vlečka potřebná.
Pivovar byl v provozu do roku 1951. Poté využívalo areál Zemědělské zásobování a nákup a to až do roku 1989. Následně byl celý areál opuštěn,
vystřídal nejednoho majitele a měnily se i záměry, co s areálem dál. Nakonec v roce 2009 bylo rozhodnoto o demolici větší části a následné
nové zástavbě. Z původního areálu by měla být zachována pouze část hlavní budovy.
Měšťanský pivovar a sladovna ve Vysokém Mýtě (1898 - 1951) - Ve Vysokém Mýtě se vařilo pivo již od roku 1307.
Před stavbou měšťanského pivovaru na Pražském předměstí stával původní pivovar na místě dnešního Okresního domu (sídlo Městské galerie).
Tento pivovar z počátku 17. století byl v roce 1901 zbořen. Nový měšťanský pivovar, jehož výstavba započala v roce 1898, byl dokončen v roce
1900.
Nejdříve zde byly postaveny pivovarské sklepy a varna (1898) s hospodářskými a administrativními budovami (1899), později zřízena sladovna (1900)
na 60 vagónů ječmene a zajištěno strojové zařízení s kapacitou 30 000 hl piva ročně, kterých však při výrobě nebylo dosahováno. V pozdějších
letech bylo vysokomýtské pivo vyváženo i do Brna. [R. Dvořák, Vysoké Mýto, 1974]
Plán kolejiště

Plán kolejiště vlečky ZZN.
Historické snímky
|
|
Úplně vlevo starý měšťanský pivovar na fotografii z 90. let 19. stol.
|
|
|
|
|
|
Nový měšťanský pivovar na dobové pohlednici z roku 1902.
|
|
|
|
|
|
Administrativní budova pivovaru na pohlednici z roku 1912.
|
|
|
|
|
|
Administrativní budova o více jak dvě desítky let později.
|
|
|
|
|
|
Pohled z pivovaru k nové zastávce zachycuje jednu z dalších budov pivovaru.
|
|
|
|
|
|
Pohled na pivovar z roku 1901 s lidmi u železniční tratě.
|
|
|
|
|
|
Obdobný pohled z téhož roku, napravo budova kasáren c. k. pluku.
|
|
|
|
|
|
Pohled na pivovar z kolem vedoucí cesty z 20. let 20. stol.
|
|
|
|
|
|
Pivní etiketa 10° vysokomýtského piva.
|
|
|
|
|
|
Pivní etiketa 12° piva Kujebák.
|
|
|
|
|
|
Měštanský pivovar a sladovna Vysoké Mýto.
|
|
|
|
|
|
Malvaz měšť. pivovaru Vys. Mýto neprodejný majetek
|
|
|
|
|
|
Neprodejný majetek Měšť. pivovaru ve Vys. Mýtě
|
|
|
|
|
Fotogalerie
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, dominantní hlavní budova
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, vjezd vlečky do pivovaru
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, pražcemi zakryté výsypky
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, výjezd z budovy ke skladům
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, bývalá trasa vlečky podél skladů
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, pohled zpět k tunelu budovy
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, pohled na sklady z areálu
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, hlavní budova z areálu
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto
|
|
|
|
|
|
4.7.2006 pivovar Vysoké Mýto, brána bývalé vlečky
|
|
|
|
|
|
8.10.2005 pivovar Vysoké Mýto, místo kde vlečka odbočovala
|
|
|
|
|
Rušení vlečky
|
|
10.4.2000 Vysoké Mýto podbíječka účastněná rušení vlečky
|
|
|
|
|
|
10.4.2000 Vysoké Mýto MUVka s kolonou kolejnic z vlečky
|
|
|
|
|
|
10.4.2000 pivovar Vysoké Mýto po kolejích zbyl už jen štěrk
|
|
|
|
|
|
10.4.2000 pivovar Vysoké Mýto portál vjezdu do budovy pivovaru
|
|
|
|
|