Vlečky na trati Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl
vlečka Vysoké Mýto Karosa - Iveco Czech Republic, a.s.
Základní údaje o vlečce
délka: 0,448 km
provoz: 1970 - současnost
obsluha: pravidelná (cca 6 vlaků v letních měsících)
napojení k lokálce v: 7,504 km
vzdálenost od stanice: výhybka vlečky je od zhlaví vysokomýtské stanice vzdálena 48 m a od budovy nádraží pak 0,354 km
společnost působící na vlečce:
Iveco Czech Republic, a. s., www.karosa.cz
|
|
Současnost a stav vlečky
Vlečka odbočuje před vysokomýtským nádražím (ve směru od Chocně) z manipulační koleje 3a, vedoucí za zhlaví železniční
stanice, která je prodlouženou částí třetí dopravní koleje. Z nádraží je vjezd vlaku na vlečku přímý. Manipulační
kolej 3a je zaústěna křižovatkovou výhybkou. Tato kolej vede stoupáním po pravé straně podél lokálkové koleje a po
50 metrech z ní odbočuje napravo kolej vlečky Karosa. Vlečková kolej již nepokračuje takovým stoupáním a je pod úrovní
stejnoběžné manipulační koleje. Po prvních 90 metrech vlečky v mírném pravotočivém oblouku následuje vstupní brána do
podniku a za ní již vede kolej přímo 130 m, kde je jediná výhybka vlečky. Hlavní vlečková kolej pokračuje 135 m dále k
vykládací rampě, levá slouží jako manipulační a končí v úrovni před začátkem rampy. Na konci hlavní vlečkové koleje je
90 m dlouhá rampa sloužící k vykládce uhlí z výsypných vozů. Jelikož lokálková trať od nádraží směrem na Choceň klesá,
je tato rampa vysoko nad úrovní a je z vlaku i širšího okolí dobře viditelná.
Společnost Iveco Czech Republic, a. s., působící na vlečce, se zabývá výrobou a prodejem autobusů.
Provoz
Vlečka je obsluhována v posledních letech zpravidla jednou ročně v dávce několika vlaků během letních měsíců. Vlaky
s uhlím jsou dováženy ze severočeských dolů Světec - Ledvice. Do Chocně doveze el. lokomotiva okolo 30 výsypných
čtyřnápravových vozů Falls (Wap) se dvěmi motorovými lokomotivami (dvojčaty) na postrku a ty jsou ve dvou dávkách
dovezeny do Vysokého Mýta. Zde pak dvojčata manipulují na vlečce. Na rampě je zhruba po čtyřech vozech vysypáváno uhlí
a prázdné vozy jsou odpojovány na manipulační kolej. Po první várce jsou odvezeny vozy zpět do Chocně a přivezen zbytek vozů.
Jízdní řád uhelného vlaku je uveden v sekci jízdních řádů. Vlaky obsluhují vlečku v nočních hodinách, aby nenarušovaly svou
délkou pravidelnou dopravu.

Snímek z počátku 70. let zachycuje nakládání autobusů ŠM 11 na plošinové vozy za nádražím na manipulační koleji č. 7 s nájezdovou rampou. V areálu společnosti je patrná zatím hotová pouze hlavní hala.
Historie
Vlečka patří k nejmladším na trati a byla vybudována na začátku 70. let k nově otevřené části závodu Karosa. Vlečka na konci
s několik metrů vysokou vykládací rampou byla postavena za účelem dovozu uhlí do kotelny.
Karosa - Společnost má počátky své výroby v roce 1895, kdy se její historie začala psát v Sodomkově továrně
na kočáry. Později zde probíhala výroba automobilů, autokarů a autobusů. V roce 1948 se mění název společnosti na Karosa s
výrobou zaměřenou hlavně na autobusy pro různé účely a nasazení. V devadesátých letech se po problémech ujímá vedení společnost
Renault, následně pak ve spojení se společností Iveco vytváří společný podnik Irisbus. Nakonec přejímá celý podíl společnost
Iveco a dochází k přeměně na Irisbus Iveco. Autobusy z výrobní linky tak během pár let vystřídaly na svých maskách několik
logotypů.

Razítko cihelny u nádraží.
Cihelna u nádraží ve Vysokém Mýtě - Před vybudováním nového závodu Karosy za nádražím, byla na jeho místě
dříve v provozu cihelna s patřičným názvem Cihelna u nádraží ve Vysoké Mýtě. Dnešní poloha celého areálu závodu, který je
zasazen níže než okolní terén je odkazem právě těžebního lomu na cihlářskou hlínu. Cihelna byla založena roku 1884 a byla
zde v provozu do roku 1948. Pro blízkost nádraží byly některým zákazníkům dováženy cihlářské výrobky také z vysokomýtského
nádraží. Cihelna se rozléhala mezí lokálkou a hlavní hradeckou silnicí, za ní byla také cihelna a to JUC Josefa Tomáška.
Založená byla o něco později, ale skončila ve stejných letech jako cihelna u nádraží. Na části jejího areálu dnes také sídlí
společnost Karosa. Po Tomáškově cihelně do dnešních dnů zůstala stát její hlavní budova.
Plán kolejiště

Současný stav kolejiště vlečky Karosa.
Historické snímky
|
|
Cihelna u nádraží na mapě z roku 1936.
|
|
|
|
|
|
Cihelna u nádraží kolem roku 1910.
|
|
|
|
|
|
Střešní taška s logem cihelny.
|
|
|
|
|
|
Snímek z dostavěné vlečky kolem roku 1970 zachytil i projíždějící nákladní vlak.
|
|
|
|
|
|
Snímek z 70. let zachycuje vykládku uhlí z výsypných vozů.
|
|
|
|
|
|
Snímek z provádění výkopu pro budoucí podjezd pod silnicí.
|
|
|
|
|
Fotogalerie
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - křižovatková výhybka pro manipulační kolej č. 3a
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - odbočení vlečkové koleje z manipulační
|
|
|
|
|
|
12.12.2009 Vysoké Mýto - lokálková, manipulační a vlečková kolej
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - úsek vlečky před branou s výkolejkou
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - pohled na bránu z manipulační koleje
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - brána do areálu Karosy
|
|
|
|
|
|
12.12.2009 Vysoké Mýto - nová brána vyměněná v roce 2009
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto - první úsek za branou
|
|
|
|
|
|
19.4.2005 Vysoké Mýto - pohled z konce rampy s lokálkou v pozadí
|
|
|
|
|
|
19.4.2005 Vysoké Mýto - pohled z rampy směrem zpět
|
|
|
|
|
|
19.4.2005 Vysoké Mýto - zásoby uhlí před kotelnou
|
|
|
|
|
|
19.4.2005 Vysoké Mýto - pohled na celou rampu
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto Karosa, odstavná, pohled směrem ke stanici
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto Karosa, konečná na odstavné
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto Karosa, pohled na odstavnou od lokálky směrem ke stanici
|
|
|
|
|
|
11.9.2005 Vysoké Mýto Karosa, pohled na odstavnou od lokálky směrem na Choceň
|
|
|
|
|
2021 - rušení vlečky
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|
|
31.12.2021 Vysoké Mýto vlečka Karosa/Iveco
|
|
|
|
|