Stanice a zastávky na trati Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl
Ostatní stavby na trati
Strážní domek a hradlo „Odbočka“ u Chocně
Strážní domek a hradlo odbočka okolo roku 1910.
Hradlo bylo zřízeno na místě, kde odbočovala litomyšlská lokálka (1882) z hlavní tratě Olomouc – Praha (1845). Původně měla
lokálka společný úsek v délce 1,966 km (273 km) s první kolejí hlavní trati a z Chocně tak odjížděly vlaky po koleji v nesprávném
směru. Okolo roku 1898 byla však lokálka spojena i s
|
Výřez mapy z počátku 20. století zachycuje odbočení lokálky z dvoukolejné hlavní tratě a hradlo.
|
druhou kolejí a směr lokálkových vlaků tak neporušoval již směry na hlavní trase. V roce 1925 byla provedena rekonstrukce kolejového
propojení odbočky. Poloviční křižovatkovou a jednu obyčejnou výhybku nahradily tři jednoduché. Při elektrifikaci hlavní tratě došlo
pro lokálku v roce 1958 k položení samostatné koleje a již nezávislého propojení s choceňskou stanicí. Hradlo tak pozbylo na významu
a bylo později zbořeno. Strážní domek zde však zůstal o něco déle a byl zbourán až v 90. letech při přestavbě úseku Choceň – Zámrsk.