|
Historie choceňské stanice začíná již v roce 1845, kdy byla zahájena doprava na bývalé Severní státní dráze z Olomouce do Prahy. Původní staniční budovu v počátcích provozu nám představuje kopie obrázku ze staniční kroniky.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Staniční budova v Chocni z roku 1875, projektovaná architektem Jindřichem Maasem. V pravé části snímku je část původní budovy. (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Stanice Choceň na přelomu století.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Choceňský tunel na pohlednici z období po zestátnění StEGu.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Pohled na nádraží od tunelu, v období Rakouských státních drah.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Obrázek, pořízený z téměř stejného místa, avšak o několik let později, prozrazuje provedené úpravy kolejiště třebovského zhlaví.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Setkání vlaků v Chocni roku 1905. Vlevo lokomotiva StEG řady 35, vpravo 23.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Pražské zhlaví po přestavbě v r. 1910. (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Časy, kdy v Chocni zastavovaly rychlíky, tažené lokomotivami ř. 275.0, jsou nenávratně pryč.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Osobní vlak do Litomyšle s lokomotivou ř. 310.0 v Chocni roku 1934. Vzadu motorový vůz ř. M130.2 se soupravou v okrově růžovém nátěru.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Výtopna v Chocni v roce 1889. Vlevo na točně lokálková lokomotiva ř. IVc"471, před vraty meziměstská ř. V a vpravo meziměstská engerthka ř. IVe. (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Výtopna koncem minulého století. Vpředu stroj ř. 32 (ex IVm). (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Meziměstská 434.2175 při odpočinku v choceňské výtopně v 60. letech. (foto Šlitr)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Na pozvání 30. pěšího pluku ve Vysokém Mýtě, který byl pojmenován plukem Jiráskovým, přicestoval mistr Alois Jirásek dne 4.11.1929 do Chocně, kde jej zachytil objektiv fotoaparátu v okamžiku, kdy přestupoval do osobního auta, aby pokračoval v cestě do Vysokého Mýta k vykonání slavnostní vojenské přehlídky. (pk)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Dne 8.5.1945 byla ustupující německou armádou odstřelena v choceňské stanici souprava vozů, naložených municí. Tlakovou vlnou byly nejvíce poškozeny objekty výtopny. Na fotografii je lokomotiva 354.7117.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Detailní záběr na 354.0135.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Pohled na část poškozené remízy, z jejichž vrat "vykukují" zleva 324.317, 354.0135 a 310.0115.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Skupina zaměstnanců stanice Choceň v r. 1888. (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Snímek skupiny zaměstnanců stanice Choceň, pořízený 10.6.1897 při příležitosti odchodu přednosty stanice Ignáze Weinera do výslužby. (OMCh) Pozn. odstavce se jmény v pořadí: 3. řada zleva, 2. řada zleva a 1. řada zleva
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Část personálu výtopny Choceň, přítomná aktu dekorování topiče Antonína Zastoupila medailí za 40 let služby, dne 15.2.1914. (OMCh) Pozn. odstavce se jmény v pořadí: 3. řada zleva, 2. řada zleva a 1. řada zleva
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Skupinka u lokomotivy ČSD 175.10 v Chocni.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
IVe 426 na točně v choceňské výtopně. (StEG 1174/72 - 237 KOLIN -> 426 -> 2241, + do r. 1908) (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
324.002 na točně v Chocni v polovině 30. let. (Flor 717/89 - ÖNWB XIa 245 -> 55.05 -> 324.002, + 1940 -> K 40)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Strojmistr Jindřich Novotný u lokomotivy 320.106 v choceňské výtopně. (1943) (KrLi 1794/86 - BNB*) VI 96 -> 362.06 -> 320.106 -> BMB -> ČSD, + 1952) * BNB - Böhmische Nordbahn, Česká severní dráha (Kolomý)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Zdemolovaná rotunda choceňské výtopny po výbuchu muničního vlaku. Ve vratech zleva: 354.711 a 354.417 (Flor 1920/09 - 429.15 -> 354.711 -> BMB -> ČSD) (StEG 3102/03 -> ÖNWB XIVb 622 -> 11.22 -> 354.417 -> 38 4312 -> BMB*) -> ČSD, + 1948) * odkoupena od DRB
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
310.0128 na točně v Chocni. (9.5.1945) (BMMF 156/05 - 97.242 -> 310.0128 -> BMB -> ČSD, + prodána papírnám ve Štětí)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
414.019 v Chocni u posunu. Na snímku vpravo je dobře patrný zvonkový návěstní přístroj, tzv. "číňan". (1952) (Flor 672/88 - 7391 -> 73.91 -> 414.019 -> BMB, + ČSD)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
414.408 na 3. záloze v Chocni. (1959) (StEG 2532/96 - Vg 1264 -> č. 4408 -> 175.08 -> 414.408 -> BMB -> ČSD, + 1960 ?)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
534.069 na záloze v Chocni (poočátek 60. let). (BrDa 301/26*) -> BMB -> ČSD) * Po sloučení továren ČMK a BrDa, byla úředně evidována pod výrobním číslem 1407.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
M 263.0025 deponovaný v Chocni. (30.12.1991) (Görlitz /64 - M 263.025 -> 894 025-6, + 30.9.1992)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Členové I. stavebního odboru v Chocni, na dvoře Spieglova hostince. (1874) stojící zleva: Josef Vamberský - inženýr, František Zahradník - figuant, Viktor Bartl - inženýr, František Hunšovský - geometr sedící zleva: Jakub Bendík - inženýr, Gustav Toman - ing. zástupce přednosty stavebního odboru, Eduard Bazika - ing. inspektor a přednosta stavbeního odboru, Adolf Novotný - úředník (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Stavba nové nádražní budovy v Chocni. (24.8.1874) (OMCh)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech, Luboš Čermák, 1997, ISBN 80-86056-15-5
|
|
Čekání na vlak na choceňském nástupišti před první světovou válkou.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Choceňská stanice na dobové pohlednici ve stejném období.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Za soupravou osobních vozů právě v Chocni zastavil rychlík v čele s 375.002. (1933)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Kdo by si v době pořizování tohoto snímku (30. léta) pomyslel, že choceňský tunel bude v letech 1947 - 1950 zbourán a že na jeho místě zbyde jen zářez ve skále.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Zářez ve skále po zbouraném tunelu z roku 1971.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Motorový vůz M 275.0 na zkušební jízdě (1934), krátce po zastavení v choceňské stanici.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Obrázek z Chocně v roce 1936 více zaujme průjezdem "Slovenské strely", než prováděnou opravou výměny.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Skupinka na točně choceňské výtopny před právě opravenou lokomotivou ČSD 205.27 asi v roce 1922. (Kol)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Strojvedoucí Jindřich Horyna (vpravo) z choceňské výtopny.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Obrázek z Chocně v 90. letech nám představuje lokomotivu StEG III f 327, které se údajně říkalo "Straka". I když je tento údaj v rozporu s úvahou, uvedenou v I. dílu na str. 32, nemůže ji vyvrátit, neboť v tomto období byly obě lokomotivy 327 Falkenau i 735 Schreckenstein v provozním stavu. (R. J.)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
V choceňské výtopně za války stojí za točnou 354.170 a ve vratech 354.711.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
354.096 v choceňské výtopně v polovině 60.let. (repro z časopisu Železničář)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Počátkem 70. let byla v Chocni u posunu T 444.1016. (Kubín)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
725 275-2 na točně v Chocni dne 30.12.1991.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Na druhé záloze v Chocni sloužila v lednu 1995 třebovská 731 010-5. (J. Bl.)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
V Chocni právě zastavila lok. 150 024-8.
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Od 12.12.1996 byly do turnusové služby v Chocni nasazeny lokomotivy 714 218-5 (vlevo) a 714 217-7. (J. Bl.)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Na druhé záloze v Chocni sloužila do konce grafikonu 96/97 také 730 019-7, která byla původně pod označením 730 607-9 majetkem TSS v Borohrádku. (J. Bl.)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Parní lokomotivy se těší vzrůstající pozornosti široké veřejnosti. Na nástupišti choceňské stanice čekalo mnoho zvědavců až letohradská 328.011 dobere vodu a vyjede na předem avizovanou jízdu do Litomyšle (13.6.1997) (Košťál)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Českotřebovské zhlaví choceňské stanice v létě roku 1996. (Košťál)
zdroj: Stopy-Fakta-Svědectví z historie trati Choceň - Broumov v datech a obrazech 2. díl, Luboš Čermák, 1999, ISBN 80-86056-45-7
|
|
Odjezd vojska na frontu z Choceňského nádraží.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Nádraží plné lidí vítajících pana prezidenta E. Beneše 16.5.1945.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Za choceňské občany paní Kristýna Nováková vítá pana prezidenta Beneše na jeho krátké zastávce.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Vagóny zničené výbuchem 8.5.1945.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Mlýn Kaplanův.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Choceňský tunel.
zdroj: Choceň, Radovan Dvořák, 2000
|
|
Pohoštění vojáků 30 p. pluku před choceňským nádražím.
zdroj: První světová válka na Orlickoústecku, Jiří Cihlář, 2004
|
|
Pohled na Choceň s nádražím vlevo z r. 1854 (kresba Roberta Sloupenského).
zdroj: U kolébky železných drah - Život a dílo Jana Pernera, Ing. Josef Hons, Praha, 1957
|
|
Západní portál choceňského tunelu v roce 1854.
zdroj: U kolébky železných drah - Život a dílo Jana Pernera, Ing. Josef Hons, Praha, 1957
|
|
Východní portál téhož tunelu.
zdroj: U kolébky železných drah - Život a dílo Jana Pernera, Ing. Josef Hons, Praha, 1957
|
|
Vojíni strážní služby u choceňského tunelu
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
Východní portál choceňského tunelu po druhé světové válce
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
Lokomotiva 205.27 (ČSD 254.324) v Chocni
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
Točna s lokomotivou 364.023 v Chocni
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
Třebovské 344.1 s osobním vlakem do Prahy
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
375.035 na mostě před východním portálem choceňského tunelu
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
414.408 v Chocni při zbrojení
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|
|
434.1 jako vytápěcí kotel v Chocni v dubnu 1974
zdroj: 150 let železnice v České Třebové, Pavel Halamka, Ladislav Landa, Ivan Dobiáš, 1995
|