železniční trať Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl

Články týkající se trati Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl


Regionova mezi Chocní a Litomyšlí bude jezdit možná už letos

Regionální noviny TRS č. 2 - 26. ledna 2006

motorová jednotka Regionova

Existuje teoretická šance, že se ještě v tomto roce budou cestující na lokální železniční trati mezi Chocní a Litomyšlí vozit ve zcela novém vlaku. Třicet let staré motoráčky by měly postupně nahradit regionální jednotky s názvem REGIONOVA vyrobené šumperskou společností Pars nova.

V nové soupravě REGIONOVA vyrobené v podniku Pars nova v Šumperku naleznou cestující 84 míst k sezení a 115 míst ke stání.

Celkem by České dráhy v tomto roce měly získat dvacet až třicet těchto nových vlaků. První oblastí v České republice, kde tato akciová společnost hodlá jejich prostřednictvím výrazně zvýšit kvalitu cestování na regionálních tratích, bude Karlovarský kraj. V Pardubickém kraji pak začnou sloužit v úsecích Pardubice - Hlinsko a Choceň - Litomyšl. „Letos by to měly být v našem kraji zhruba dva kusy,“ soudí zástupce ředitele odboru osobní dopravy Českých drah v Pardubicích Ing. Michal Štěpán.

Prototyp nové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky získal zlatou medaili na říjnovém Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a úspěšně prošel všemi náročnými zkouškami.

„V souladu se smlouvou uzavřenou mezi společností Pars nova a Českými dráhami v lednu letošního roku získají České dráhy v následujících třech letech až sto třicet jednotek REGIONOVA. Stanou se tak prvním železničním dopravcem v České republice, který bude mít ve svém vozovém parku vlastní regionální motorový vlak umožňující standardně nízkopodlažní nástup a celkově pohodlnou přepravu nejen cestujících, ale také například kol, dětských kočárků či invalidních vozíků,“ konstatuje tiskový mluvčí Českých drah, a.s., Petr Šťáhlavský.

motorová jednotka Regionova - stanoviště strojvůdce

Vlak byl veřejnosti v naší oblasti představen 23. listopadu v Chocni v rámci prezentace nového jízdního řádu a drážních vozidel, mimo jiné i rychlovlaku Pendolino a nového klimatizovaného pantografu.

Jednotka REGIONOVA se skládá z motorového vozu s jedním stanovištěm strojvedoucího, který i je na opačné straně spojen s nízkopodlažním řídícím vozem opatřeným rovněž stanovištěm strojvedoucího. Po motorových vozech řady 843 se REGIONOVA stane dalším moderním vozidlem Českých drah, které díky řídícímu vozu umožní odbourat nezbytné objíždění soupravy v obratových stanicích. To výrazně zvýší efektivitu provozu a celkovou operabilitu soupravy. Ve srovnání s jinými obdobnými vozidly pro regionální tratě, například z provenience západoevropských výrobců, jsou pořizovací náklady nesrovnatelně nižší (přibližně čtvrtinové), a to při nabídce cestovního komfortu a moderních technologií plně odpovídajících standardům Evropské unie. Jestliže se výrazné zvýší pohodlí cestujících, rychlost přepravy zůstane téměř stejná. Vzhledem k charakteru trati a množství zastávek bude vyšší rychlost soupravy využita minimálně. Zda uvedené přednosti moderní vlakové soupravy přesvědčí cestující v častějším využívání tohoto dopravního prostředku než například autobusu, ukáže až čas.

Ivan Hudeček
foto České dráhy, a.s.






Choceň - Litomyšl